21 Temmuz 2012 Cumartesi

{STK} Meyve Çekirdeklerini Toprağa Gelişigüzel Atmayın

Yıllardır STK'larla yani sivil toplum kuruluşlarıyla, STK'ların yaptığı projelerle yakında ilgilenirim. Ya projelerinde kısa süreli yer alırım, ya sevdalanıp yıllarca gönüldaş olurum. Ya da en azından haberdar olur, okurum ve yapabildiğim neyse -bireysel olarak- yaparım. Beni bilen bilir :) 

TEGV'le gönüldaşlığımız 6.yılında, TEMA ile 2 yıl aktif gönüllülüğün ardından 2 yıllık bir sessizlik girdi aramıza, şimdi yeniden başladık gönülden birlikteliğe. ÇEKÜL ise 2009 yılında İstanbul Üniversitesi GençTEMA kulübümüzde tanıştığımız arkadaşların sayesinde keşfettiğim vakıf. Her ne kadar aktif yer alamasam da projelerinde onlar benimle, ben onlarlayım 3 yıldır :) STK yolculuğumla ilgili, sizlere de rehber olacak, bana da yeni ufuklar açacağına inandığım yazılara henüz yer veremesem de en yakın zamanda yazıp, anlatacağım "profesyonel gönüllülüğümü" blogumda :)

Gelelim meyve çekirdeklerine... Yıllardır ortada dolaşan bir proje olduğunu bilenleriniz vardır. "Yediğiniz meyvelerin çekirdeklerini çöpe değil, toprağa atın" diye bildiğim, ancak bu yazı öncesinde araştırma yaparken bu projenin farklı boyutlarını da keşfettim. Proje ile ilgili yanlış/eksik bilgiler oldukça fazlaymış oysa ki. 


Mayıs ayından beri, İstanbul'da yediğimiz meyvelerin çekirdeklerini bir kavanozda saklıyorum, Kumbağ'a yazlığa geldiğimizde de annemlerle birlikte devam ettik meyve çekirdeklerini toplamaya. Geçtiğimiz günlerde ise gördüğünüz çekirdekleri attık yoldan geçerken toprağa. Toprağa attık çünkü topraktan aldığımızı toprağa geri verelim, gübre olsun, toprağın yararına olsun istedik. Sadece attım toprağa, tohum eker gibi ekmedim. Oysa ki şimdi öğrendiğime göre tüketilen meyvelerin çekirdeklerini gölgede 3 gün kurutarak poşetlere kaldırılıp, belirli aylarda ekilmesi ve böylece ağaç kazanılması ile ilgili bir projeymiş bahsedilen. Facebook'ta geçen günlerde bir arkadaşımın paylaştığı görselde TEMA Vakfı'nın amblemi vardı. Ben de araştırmaya başlarken hemen TEMA'nın sitesine baktım ama girmediğim proje, sayfa kalmamasına rağmen bulamadım. Sonrasında başka siteleri araştırmak için genel arama yaparken karşıma şu sayfa çıktı. Daha net okumak için buyurun: buraya. 




2010 yılında TEMA girişimiyle meyve çekirdekleri projesinin bilgisi TEMA'nın gördüğünüz açıklaması ile reddedilmiştir. Şaşırdığım şu, üzerinden iki sene geçmesine rağmen halen görsellerinin her yerde yaygın olması ve TEMA'nın projesi olarak duyurulmasının güncelliği. 

O zaman TEMA'yı dinliyor ve meyve çekirdeklerini toplayıp toprağa gelişigüzel atmıyoruz :)   

Küçük bilgi: Bahsettiğim vakıfların linklerini üstüne tıkladığınızda ulaşabilirsiniz. Merak edenler için :) 

Güzel Günler

S.D. 

2 yorum:

  1. Biz de Tema öneriyor diye toplayıp toplayıp duruyoruz. Bilgilendirme gerçekten iyi oldu.

    Topraktan aldığımızı toprağa vermek konusunda size katılıyorum.

    YanıtlaSil
  2. Teşekkür ederim. Ne güzel, sevindim. Nasıl bir bilgi kirliliğidir bu anlamadım ben de.

    YanıtlaSil